fredag 2 oktober 2009

Lite grann von oben

Idag hörde jag Per Svensson på OBS, P1, angående folkbibliotekens framtid. Det var ett förbannat bra inlägg!
Han vill bland annat våga påstå att det finns kvalitetsskillnader i litteratur och andra konstnärliga uttryck - och hans jämförelse med att ingen reagerar med avsmak mot den "elitist" som försvarar ett hälsosamt leverne kontra skräpmat och rökning tycker jag är sann.

Personligen orkar jag mycket sällan missionera vad jag tycker är bra film, bra litteratur eller bra musik. Jag har inte det tålamod som krävs. Rättare sagt - jag säger gärna vad jag tycker är bra, men att försöka få en människa som i mitt tycke saknar litterär eller musikalisk bildning, nej, det faller inte på min lott. Även om jag skulle välkomna en kärvare syn på vad som är bra och viktigt. Jag är helt enkelt trött på den postmoderna kultur- och kunskapsrelativismen.

Nu ska jag vara lite von oben, bara för att se hur det känns:
Jag läser hellre Stig Larsson än Stieg Larsson - alla dagar i veckan. Och jag tycker att fler borde göra det!
Rätt skönt, faktiskt. Tror det blir min melodi framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar