lördag 28 november 2009

Tack, HBO


Däckad av magont och huvudvärk har jag spenderat hela dagen i horisontellt läge med den utmärkta HBO-serigen Bored to death som enda sällskap. Å denna serie är det bästa jag har sett på väldigt länge. Kanske den bästa sedan den danska Föreställningar och den svenska Upp till kamp. Och 30 Rock var riktigt bra, åtminstone under de två säsonger jag följde. Nå, de spelar ju i lite olika genrer, så långtdragna jämförelser kanske inte är rättvist.

Huvudrollen i Bored to death spelas av Jason Schwartzman, som åtminstone jag har sett i Wes Andersons Darjeelin limited. Jason är skribent och författare men börjar efter att hans flickvän gått ifrån honom knäcka extra som privatdetektiv. Vid hans sida finns serietecknaren Roy. Jasons chef spelas helt underbart av Ted Danson (Skål).
Jasons extraknäck till trots så är det verkligen ingen kriminalserie. Hans uppdrag består av att finna en förfluten flamma, en stulen skateboard. Inga stora ärenden, utan istället så handlar det mycket om relationer.

En ibland skruvad, ibland mycket svart rolig serie som får en att känna sig som en lite bättre männsika efter att man har sett den. Se den!

2 kommentarer:

  1. Magont? Ska det översättas till maginfluensa? Hörde av brorsan att de varit drabbade. Office-boxen är inte dum, den engelska alltså. Vi kollar fortfarande ett och annat avsnitt när andan faller på. Den amerikanska versionen är tämligen blek i jämförelse. Inte alls lika subtil och eller så nästan-på-gränsen-vad-man-pallar-att-se-jobbig. Det är just det där på gränsen som gör The Office originalet så himla bra.
    En helt annan sak: Jag har med din blogg på "Min blogglista", men den uppdateras inte automatiskt som de andra. Jag har försökt ändra inställningar och allt möjligt annat. Någon teori om vad det kan bero på?

    SvaraRadera
  2. Nja, det kan ha varit en urvattnad version av den stockholmska sjukan (Ulle och Emil fick varsin rejäl dos av den), men mina symptom tydde nästan mer på lindrig matförgiftning. Nåväl.
    Håller med om The Office, den engelska vs. den amerikanska. Ännu ett plus med originalet är att de bara gjorde 12+2 avsnitt - de slutade verkligen på topp.
    Hmm...ska kolla igenom mina inställningar, kan vara handhavandefel i Halmstad!

    SvaraRadera