onsdag 14 april 2010

Treme och The Pacific

Nå, idag är väl en bra dag att återuppta bloggandet? Jo, det är det!
Någon vettig anledning till det långa uppehållet finns ej. Lättja möjligtvis. Samt en inställning att börja göra detta när det känns lustbetonat. Och tanken på att blogga har inte varit lustbetonad på ett tag.

Men, när man vaknar först av hela familjen, gör sig kaffe, sätter sig vid sitt köksbord och man kan ana att detta kommer bli en vacker vårdag...ja, då kändes det plötsligt återigen lustfyllt att skriva.

Måste säga att anslaget och inledningen till nya serien Treme känns förträffligt! Gänget bakom The Wire låter sin nya serie utspela sig i New Orleans, drygt tre månader efter Katrina.
Dr John- och cajunfeeling så det skvätte om det, i åtminstone det halva första program jag såg igår. Avsnittet visade sig vara hela 80 minuter långt, så jag valde att se halva ungefär.
Treme är btw ett bostadsområde i New Orleans, och ska uttalas tremäjj. Typ. Nå, ska försöka hinna se resten av avsnittet innan helgen.

En annan serie som knockar är The Pacific. Har sett halva serien ungefär, och den är lika bra som Band of Brothers, tycker jag. The Pacific så är det Spielberg och Hanks som står bakom det hela.
En sakn jag funderat kring är religionens roll - det tycks mig, efter att som sagt ha sett halva serien, att den får ta lite mera plats i The Pacific än i Band of Brothers. Om det verkligen är så kan jag inte svära på, men det kunde vara intressant att sen jämföra om det faktiskt är så. Och att fundra kring vad som kunde vara orsakerna till det. Pre/post 9/11? Nå, det där var onyanserat och ogenomtänkt, mest ett skott från höften.

Nå. Nu blir det jobb i hemstudion, det finns projektarbeten som ska lyssnas på. Sen blir det jobbet och ikväll är det spelning.
Ser fram emot helgens storstadstripp till Linda & familj!

1 kommentar: