lördag 10 oktober 2009

Resedagbok IV

Gårdagen var som en vardag, nästan. Alla var iväg på sitt. Sofia jobbade, Stefan var hemma och övade, Ulle och Emil åkte till Central Park Zoo och såg på sälar, sedan gick de till Metropolitan Museum. Ulles plan var att Emils skulle somna i vagnen där, och att hon skulle kunna gå runt och titta i lugn och ro - istället tyckte Emil att det var så spännande att titta på folk, så han höll sig vaken under nästan hela besöket.
Taket till Metropolitan - som bara det, med sina "stålträd" och sitt upphöjda läge över Central Park, sägs vara en höjdare. (Förlåt, inte menat som ordvits!) Dock fick hon inte se det, det var avstängt av någon anledning. Vi har planer på att i veckan som kommer besöka museet tillsammans, så förhoppningsvis är det öppet då.

Själv så tog jag en crosstown-buss på 34:e gatan, från 1:a avenyn till den 10:e, till Javits Centre för att besöka AES-mässan. Själva innehållet på den mässan tänkte jag skriva mer om på LBS-bloggen, men man kan sammanfattabesöket med några "tags" - ljudteknik, mikrofoner, män, hästsvansar. Hur som helst var det oerhört häftigt att se prylar på nära håll som man bara läst och drömt om. Som en kollega till mig sa: "mera Gearslutzigt blir det inte". Efter detta rusade jag upp till Sam Ash för att köpa roliga gitarrgrejer. Får nog konstatera att jag egentligen inte är intresserad av roliga gitarrgrejer, för det roligaste jag kunde finna var ett gitarrband med amerikanska flaggan på.

Vid femtiden sammanstrålade alla igen i lägenheten. Vi drack lite vin och sen tog vi taxi till 14:e gatans tunnelbanestation. Vidare över till Williamsburg, Brooklyn, för en sydstatsinfluerad middag på Fette Sau. Återigen måste vi verkligen tacka våra lokala guider - detta ställe, ett hål i väggen, hade vi gått förbi. Och hade vi tittat in så hade vi antagligen inte tänkt mycket om det. Men väl inne! Sju-åtta sorters lokala öl, serverade i halv- och helgallonskrus. En halv gallon stout räckte långt!

Senare tog vi oss tillbaka till 14:e gatan, gick längs Avenue A ner till Ludlow och Houston Street. Planen att se lite singer-songwriters gick om stöpet, de ville inte ha in småbarn. Eftersom jag var rätt trött vid det här laget så erbjöd jag mig att åka taxi hem med Emil. Så gjorde vi. Vid tio var vi hemma, och bägge var vi lika trötta.

Morgonpromenaden i morse tillsammans med Emil gick längs Andra Avenyn upp till 42:a, i höjd med Chrysler, därefter gick vi ner till FN-huset, gick igenom Tudor-kvarteren och sen hem igen.
Nu vankas pannkakor! Sedan blir det utflykt för allihopa till Coney Island!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar