tisdag 5 januari 2010

Expressen och deras bilder

Det är ingen nyhet att kvällstidningarna betalar mycket för att få publicera de första bilderna på en nyfödd kändisbäbis, eller som i det här fallet, en nyskild kändisfru. Det är ingen nyhet, men det känns oerhört märkligt i den här tidsåldern då en ny bild på bara några få minuter kan finnas i tusentals bloggar och mobiltelefoner.
Jag undrar hur många välskrivna reportage de där pengarna kunde ha blivit istället? Eller är det fel tänk kanske. Utan de där bilderna hade vi inte haft tillräckligt med annonsintäkter för de reportage vi de facto kan göra - tänks det så på redaktionerna månne.
Å andra i sidan - jag minns faktiskt inte när jag senast hade ro att följa en reportageserie i en kvällstidning. Mina fysiska inköp av kvällstidningar infaller så slumpartat nuförtiden, och att lyckas läsa på nätet - nej, min koncentrationsförmåga är alltför nedsatt numera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar