onsdag 14 oktober 2009

Resedagbok VII

I måndags så kunde jag än en gång konstatera att crosstownbussen längs 34:e inte är mycket snabbare än att gå. Jag bussade till 10:e avenyn för att gå på AES-mässan en gång till. Därefter vandrade jag söderut längs 7:e, ner till Chelsea. Skyscraper cheese-burgare till lunch.

Eftersom jag skulle på mässan så gick Ulle och Emil själva. De mötte dock upp Sofia för lunch och lite shopping i kvarteren kring Empire State. Stefan var hemma och övade.
På kvällen så var jag och Stefan på Madison Square Garden och såg New York Rangers. Sicken höjdare! Helt fantastisk inramning och atmosfär. Om det var någon av hemmaspelarna som fick en särskilt varm behandling så var det helt klart Henke i målet. Efter nästan varje räddning så skanderade de hans namn. Det var också en blodtörstig publik - de var väldigt snabba på att känna av vad som kunde bli ett slagsmål. Ett rejält och ett lite halvhjärtat slagsmål på isen fick vi se.
Toronto var inte dåliga, men i mitten av tredje kändes det som att de gav upp och siffrorna rann iväg, 7-2 till Rangers.
Man säger att amerikaner i allmänhet och new york-bor alltid är redo för det nya, och det må så vara, men de är också otroligt duktiga på att bevara minnet av saker, personer och händelser. Så också på MSG: gamla spelare zoomades in i publiken och lyftes fram via olika livequiz och dylikt.
Tack och lov så shoppade jag loss ordentligt efter matchen: keps, t-shirt och tröja. Det skulle visa sig medföra vissa fördelar i går tisdag.

Ulle, Emil och jag tog tunnelbanelinje 6 från Park Av ner till Brooklyn Bridge/Municipal Building på tisdagmorgonen. Vi konstaterade att det såg sig likt ut. Vi spenderade ett antal timmar i Municipal building förra året för att få alla papper och tillstånd som vi behövde inför att gifta oss.

Emil fick förtroendet av en polis inne på Starbucks att passa hans ficklampa medan han gick på toa. När polisen kom tillbaka så peka han på min keps och sa att det var för att jag hade den rätta (N.Y. Rangers) som Emil fick detta. Vi pratade lite och han gissade sig till att vi var från Sverige.
Sedan: St Patricks church, 9/11 Memorial Museum. Än så länge så har nybygget inte nått över stängslet kring Ground Zero, men man dock se att det är en byggarbetsplats. Förra året då vi besökte Vinterträdgården för att se ner över platsen så var verksamheten som pågick där mera förvirrande.

I ett års tid har jag längtat efter maten som vi köpte vid ett food stall vid Wall Street. För fyra bucks. Så vad vi skulle ha till lunch behövde vi inte fundera över. Den var lika god som jag mindes den. Vi åt nere vid Battery Park, därefter gick vi till Staten Island-färjan. Vyn över Jersey City, Manhattan och Brooklyn var enorm. Undrar om någon någonsin har stått och beundrat Staten Island på den färjan. Frihetsgudinnan stod på vakt i New Yorks hamn.

Sen tog vi M15-bussen från Wall Street genom hela Downtown, China Town, Lower East Side och vidare norrut. Jag och Emil gick av vid 14:e gatan medan Ulle fortsatte hemåt.
Barnes and Nobles vid Union Square, Guitar Center på 14:e, Urban Outfitters på samma, sedan gick jag och Emil längs 7:e ända upp till Toys R Us, 47:e. Emil köpte en ny ukelele! Sedan fortsatt promenad till 1:a och 33:e.

Ulle och FIa gick på Yoga (i 38-gradig värme). Låter som rena rama helvetet tycker jag, men de påstår att det var skönt. Sen gick de till The Grey Dog Cafe och åt soppa och sandwich.
Jag, Stefan och Emil var hemma själva. Stefan scannade noter, Emil spelade in sin nya gitarr och jag låg och försökte hålla mig vaken.

En mysid dag, inte minst de där enkla grejerna - sitta i Battery Park och bara vila benen lite, låta Emil springa runt kring träden. Är väldigt tacksam att Emil tycker om sin stroller så mycket, man kunde ju tro att han inte skulle tycka om att sitta så mycket, men han är intresserad av vad han ser, och vill han inte sitta så säger han till. Då får vi stanna vid något cafe eller någon liten park så att han kan göra något som han tycker är roligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar