onsdag 14 oktober 2009

Resedagbok VIII

Heldag på stan!
M15-bussen från 33:e upp till 125:e. Gick gatan, som där heter Martin Luther King Jr boulevard, österut till Mornington Heights. Passerade Apollo Theatre där så många av de stora har uppträtt, försökte, men kunde dock inte känna av några historiska vingslag.
Besökte ett riktigt flottigt lunchhak och ett public library på vår väg söderut mot parken. Bredde ut oss i gräset och lät Emil uppfinna en motorsåg av en liten pinne. Han stod och sågade på ett träd en bra stund, medan det att hans moder kunde sträcka ut sig och vila en stund. På väg till Metropolitan somnade Emil (med motorsågen i handen). Väl inne på Met så ignorerade vi alla vackra och märkvärdiga föremål och tog istället en titt på takterassen.

När Emil vaknat begav vi oss till det vansinniga Toys R Us. Pariserhjul och son i extas över alla föremål som kunde väsnas och blinka. Tack och lov så har han ännu inte förstått att man kan byta till sig såna grejer mot pengar, men det är nog en övergående fas...
Middag på Virgil BBQ. Promenix hem.

Som en minnesvärd avslutning på kvällen så erbjöd jag mig att gå och hämta min svägerskas sminkväska som hon glömt på yogapasset igårkväll. "Rakt över Strands" löd instruktionen, alltså nere vid Union Square. Undertecknad har - trots att jag vill tro att mitt lokalsinne är hyfsat - fått för sig att Strands ligger mellan Union och Strykjärnet, något som fick mig att promenera fram och tillbaka i nordsydlig riktning längs alla gator som skjuter ut norrut från Union. För att fråga mig fram går ju inte.
Efter en timmes vandrande så frågade jag till sist någon, och då visade det sig att Strand ligger söder om Union. Mycket märkligt. Fast jag varit där så sent som i lördags, och förra året var jag där flera gånger, så vill jag tro att det ligger norr om. Jag måste ha en blind fläck i mitt lokalsinne. Nåväl, det låg ju förstås söder om. Och rakt över så låg Bikram Yoga.
Väskan var dock inte kvar, den måste någon ha norpat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar